Dinner@Sushi *****

Kredit to VKeong.com

Setelah setahun lebih berguru bahasa Jepun dengan seorang doktor PhD (felo muda di institutku) , dia beria-ia mengajak kami (hanya 3 orang anak murid yang tinggal) menikmati sushi di Sushi *****.

Yet I love sushi, ada hal lebih besar daripada itu untuk dipastikan: status HALAL. Keraguan ini diajukan kepada Dr. Dia bukan Muslim, maka itu tidak pernah menjadi persoalan padanya.

"My Malay friend pernah makan dengan I kat sana. So supposed it's occay I think"

"Hrmm"

I tried to search everywhere in internet. And keep search on this issue. After FEW HOURS, an idea was pop-out! Why not make a phone call? Ask them.

......

1st phone call;

"Hello, good evening. I'm .... from Sushi *****. may I help you?"

"Hi, good evening. I'm .... from Cheras. I just want to know whether your restaurant is halal or not."

"Yes, it is halal"

*Please take not that, non-muslim always think that halal means no-pork and no-alkohol drink.

......

2nd phone call;

"Hello, I'm ... from PJ. Tomorrow, we plan to have our dinner at your place. But, I wonder if you use sake or mirin in your dishes?"

"There are some food that we put in. And some are not. You always can ask about the ingredients. And you can ask for food free from them"

"So, everyone in your place know which one is halal or not, right?"

"Yes, sure. Please ask them"

......

JAKIM hanya mengeluarkan pengesahan halal kepada premis yang memohonnya

...........

Isu dapur tidak menjadi masalah dalam isu ini kerana restoran tersebut tidak menghidangkan menu berasaskan daging babi. Cuma, penyediaan beberapa jenis (banyak..) makanan Jepun adalah dengan memerapnya dengan sake atau mirin. Malah, difahamkan kebanyakan sos dibuat dengan penambahan sake dan mirin. Dalam hal ini, apa yang dibimbangkan ialah ia jatuh kepada syubhah.

Kepala saya ligat memikirkan alasan untuk esok hari. Barangkali saya boleh mencadangkan restoran ini; restoran O-Shima di Seksyen 26, Shah Alam

“Sesungguhnya yang halal itu jelas dan yang haram itu jelas. Di antara keduanya ada perkara yang syubhat yang kebanyakan manusia tidak mengetahuinya. Barang siapa yang menjaga dari yang syubhat, berarti dia telah menjaga din dan kehormatannya, dan barang siapa yang terjerumus dalam syubhat berarti dia telah terjerumus kepada yang haram. Sebagaimana seorang pengembala yang mengembala di sekitar larangan, maka lambat laun akan masuk ke dalamnya. Ketahuilah bahwa setiap raja memiliki daerah larangan. Adapun daerah larangan Allah adalah apa yang diharamkan-Nya.” (HR Bukhari & Muslim).
.............
Update:
Saya telah menarik diri daripada acara makan2 tersebut. Mencari-cari ruang andai ada kawan2 yang boleh temankan saya makan2 di O-Shima.

6 ulasan:

  1. faiz, so tak jadik mkanla kt sushi ***** tu? so o shima tu halal x? jomla,hehe

    BalasPadam
  2. cancel
    o-shima cinfirm halal. anak muda muslim yg usahakan. seksyen 26, s.alam
    nnti kita k sana?

    BalasPadam
  3. waaahhhh...i love sushi bery2 much....nk ituuuuttttt.......:):)..uiks..sushi **** tak halal ker? C.da selalu mkn kat situ. Zaidi pernah kerja situ, dia ckp halal..huhuhuhu..uwaaa...halal tak sushi k*** tu? uwaaa

    BalasPadam
  4. Assalamualaikum Faiz,

    Akak pun br lepas mkn di O-Shima. Mmg ownernya orang islam, namun tukang masak mknan jepun seorang cina.(Akak tanya sendiri).

    Yang itu terpulang kepada kitalah. Cuma akak terkilan bila dlm menu ada gambar beer kat bhg beverages. Yang itu tak sempat nak tanya sebab owner dia kat belakang masa akak bayar.

    Takkan nak kepoh panggil dia, sebab masa tu ada satu famili melayu mkn sebelah meja akak.

    Mayb next time, you could ask on my behalf? Akak belum rasa nak ke sana lagi.
    My family loves japanese food. Dulu masa 'zaman jahiliah' kami mkn kat Gen Restaurant Hotel Legend. Dah puas akak cari status halalnya dlm portal jakim, tak jumpa pun. So, tak pergi ke sana lagi.

    Tengah cari orang nak belajar masakan jepun ni! Payah betul nak dpt yang betul-betul 'tanpa was-was'.

    BalasPadam
  5. @Nurul Huda
    a'ah ada a few menu sushi**** xhalal. person incharge ada respond via mail kt sorang pelanggan ni. dia bgtau menu2 yg xhalal. yg faiz ingat, belut dia memang dia akui ada letak mirin.aduuu...

    @tinta mustika
    Waalaikumussalam kak maznim
    wah, byknya info fz dpt!
    ok insyaALLAH kalo fz g sna, fz check details dia.

    taste dia cemana? price?

    a'ah la..kalo kita blh msk sdri kan bgus. fz ada gak tnya kwn2 kot2 diorg tau mana nk belajar. kalo nanti akak tau kt mana nk belajar, roger fz yer. akak dh tau msk ape? share la. jgn malu2 =))

    fz link dgn blog akak. ada masa, tulis la. xe masa, tinggalkan some notes ok dah.

    nice sharing info wit u =))

    BalasPadam

Makhluk bagi komen