Longest Solar Eclipse of the 21st Century!


He's back. But this time with the longest ever phenomen!

I do report on past eclipse before here, here and here too And failed to watch it on web due to overload connection. Just imagine, people from whole world compete to watch it. And now, it's time to grab another chance which can't be replaced by others. This time it will take longest time (estimate about 6 minutes and 39 seconds). Guys out there, I'm still searching the liveweb for these phenomen. Dont you get the link? Please do tell me. I love to watch it life.
How lucky people in China. Just last year they got the chance. And again! wheww...Hold on, if look on the world strip above, Sabahan and Sarawakian will be lucky! Is it true? Owhh...

*Berdasarkan pengalaman semasa penulis berada di Beijing, tiada perbezaan masa antara Malaysia dan Beijing (cuma berbeza dari segi jumlah penerimaan cahaya matahari). Jangan ketinggalan untuk mengikutinya pada masa tersebut di lama-laman web berkaitan (kalau dapat url nya, saya update kelak.
* Saya masih kehairanan, bagaimana mungkin warga Acheh boleh melihatnya sedangkan kita (Kuala Lumpur) dikhabarkan tidak berpeluang. Hanya warga Kedah ke utara ada peluang tipis untuk menyaksikannya pada jam 8.23 pagi dan berakhir pada 9.48 pagi.. Itupun, dikhabarkan sukar dilihat dengan mata kasar.
*Web Hey Whats That boleh memberi gambaran lebih jelas mengenai fenomena ini di lokasi anda. Cuma pastikan, komputer anda telah ada perisian Google Earth.
* Since ramai yang sampai ke pondok ni untuk mencari doa gerhana, saya mau kabarkan...solat dan doa gerhana cuma untuk mereka yang melihat gerhana...nevertheless, tahniah atas niat baik tersebut. Pasti ada ganjaran di sisiNya. No worries okay!
Guys out there, enjoy the moment. And do recall,
"Ia bertanya: Bilakah hari kiamat itu? Maka apabila, mata terbelalak (ketakutan). Dan apabila bulan telah hilang cahayanya, dan matahari dan bulan dikumpulkan” (Al-Qiyamah, 75 : 7-9).
Subhanallah Alhamdulillah Allahuakbar!
kredit to NASA and BERNAMA
Update:
Live webcast:

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Makhluk bagi komen