Baik cabut je tudung tu. Memalukan betul. (Bolehkah begini?)

Ini juga tudung =D



Image hosted by   Photobucket.com 
 Assalamualaikum & salam sejahtera


Quick update.

Apabila keluar di akhbar cerita-cerita salah laku wanita bertudung, apa komen kita?


Macam ini kah?


"Buat malu je. Baik jangan pakai tudung. Habis orang cakap yang pakai tudung pun buat jahat"


atau


"Sama je pakai ke tak pakai."


atau


"Tengok, orang pakai tudung pun buat jahat. Baik lagi orang yang tak pakai tudung"

atau


"Ha, kan betul. Jangan ingat orang tak pakai tudung ni  jahat je."


atau mungkin ini


"Jangan ingat kami tak pakai tudung, kami jahat. Don't judge a book by it's cover occay"


Macam-macam.


Sebelum ini, saya sedar dan tahu semua kenyataan di atas jauh daripada kebenaran. Tidak boleh kita bandingkan perkara buruk dengan perkara yang buruk. Dosa tetap dosa. Tiada perkara mungkar yang berstatus lebih baik daripada perkara mungkar yang lain.

Cuma, tidak tahu apa dalilnya.

Sekarang, Alhamdulillah sudah tahu. Jadi kewajipan apabila tahu untuk sebarkan kepada yang lain.


Maha Suci Allah


إِنَّ اللَّهَ عز وجل لاَ يمحوا السيء بالسيء وَلَكِنْ يَمْحُو السيء بِالْحَسَنِ إِنَّ الْخَبِيثَ لاَ يمحوا الْخَبِيثَ
Ertinya : " Sesungguhnya Allah SWT tidak akan memadam yang buruk dengan buruk juga, tetapi yang buruk (haram) dipadamkan dengan yang baik (halal) Sesungguhnya yang kotor itu TIDAK boleh mensucikan yang kotor" ( Riwyaat Ahmad, 1/387 : Perawi Ahmad adalah thiqah kecuali sebahagiannya khilaf ; Majma' Az-Zawaid, 10/228 )


Jadi, tak bolehlah kita bandingkan bahawa orang membuka aurat itu dengan orang yang salah laku. Apatah lagi menyuruh si pesalah melakukan satu lagi maksiat lain hanya kerana dia telah berbuat satu maksiat.

Tapi, jangan pula ada yang mengatakan sebagai contoh, "Dia pakai tudung singkat, mekap cantik-cantik supaya mudah orang-orang yang tak tutup aurat rapat dengan dia. Mudah nak dakwah".


Nabi SAW bersabda :إن الله لم يجعل شفائكم فيما حرم عليكم
Ertinya : "Allah SWT tidak menjadikan penyembuhan kamu melalui perkara yang diharamkanNya" ( Riwayat Al-Bukhari )
Hadith ini menjelaskan tidak boleh mengambil apa jua yang diharamkan oleh Allah SWT untuk dijadikan ubat, kerana Allah tidak akan menjadikan ubat dalam perkara yang diharamkanNya. ( Tuhfatul Ahwazi , 6/168 )

Tentang don't judge book by it's cover macam mana pulak?



Jika merujuk kepada neraca Islam, Nabi SAW pernah bersabda ertinya :
"Ketahuilah, bahawa di dalam diri anak Adam itu ada seketul daging, yang bila ianya baik maka baik seseorang itu, dan apabila buruk, buruklah amalan seseorang itu, ketahuilah, ia adalah hati" (Riwayat Muslim)
Berdasarkan hadith ini, menurut neraca Islam kebaikan hati seseorang boleh dilihat di peringkat pertamanya dari tindak tanduknya. Ertinya, bila tindakannya sentiasa menyalahi kehendak dan hukum yang diletakkan Islam, ia adalah tanda kekotoran hatinya. Jika tindakan luarannya pula bertepatan dengan kehendak Islam, maka adalah harus ianya dianggap baik pada peringkat pertama iaitu neraca luaran orang ramai, adapun baik di peringkat kedua adalah samada hatinya bertujuan kerana Allah ata selainnya seperti sekadar menunjuk-nunjuk sahaja.

Nota Kuning 1: Tiga dalil di atas (tulisan biru) disebut oleh Ustaz Zaharudin Abdul Rahman dalam tulisan bertajuk "Bolehkah wanita berdakwah dengan nasyid" dan "isu-tudung-bidasan terhadap raja petra malaysiatoday".


Nota Kuning 2: Apa kata UZAR berkaitan BERSIH 2.0?

2 ulasan:

  1. mcm penah baca tulisan yg atas, tp di mana ya?

    BalasPadam
  2. pernah? hurm, di mana ya? baca tulisan2 UZAR, dpt buka mata kenapa & kenapa. susah betul nk tegur kebaikan tanpa buat org yg kita tegur jauh hati dgn kita.

    BalasPadam

Makhluk bagi komen